mandag den 2. juni 2014

Du bare blarrrr...

... eller hvordan det nu staves på norsk.

Nogle vil måske kende det fra den helt fantastiske lille norske sketch "Helpdesk" - den med munkene og bogen.
Her er det bare blade der er tale om.

Søster Britt, hende der tidligere har haft ondt i sin ræv, pinnede nogle fine skåle lavet af selvtørrende ler. Dem har jeg så forsøgt at gøre efter.

Første portion blade kom med hjem i lørdags, men det kom der ikke meget skål ud af. Jeg kunne ikke nå at blive færdig til deadline alligevel (deadline som var søsterdagen i lørdags.)

I dag har jeg til gengæld haft en interessant dag med min første optræden som censor - jeg overlevede - og det var faktisk ganske interessant. Vejret var dejligt, men nu er det jo også sommer, rent officielt, så jeg plukkede nye blade med hjem, sad og læste lidt og gik så i gang.

Kagerulle, skærebræt, selvtørrende ler fra panduro, kniv og saks. Og sølvpapir.

Leret rulles ud så det er ca. ½ cm tykt, så lægges bladet på og der rulles videre (måske rullede jeg ikke nok, men det får vi se på længere sigt).
Det overskydende ler klippes af med en saks, som også bruges til lige at glatte kanterne, bladet tages af og resultatet lægges på en form for at tørre. Det tager et par dage, i følge pakken.
Jeg måtte prøve med nogle forskellige "holdere" inden jeg var nogenlunde tilfreds. Først en ring af sølvpapir, som jeg havde set det anbefalet andetsteds, men jeg endte med at bruge paptallerkener.


Fortsættelse følger...

- Line

Ingen kommentarer:

Send en kommentar