torsdag den 12. juni 2014

Hyldene dufter i stuen ind


De DUFTER! ude fra Danmarks haver. Og en cykeltur nu i denne tid er er en overflod af sanseindtryk. Dufte, syn, fornemmelser. Det er naturligvis ikke kun hylden der dufter ude i naturen, men den er ret karakteristisk, og jeg ville så gerne gemme noget af den duft.


Hyldeblomstsaft kender vi alle, og Anne lavede en ret vellykket portion sidste år og lavede et indlæg om det. Jeg satte mig for at prøve at lave hyldeblomstgelé.

Langs alfarvej så jeg disse.






I mandags var jeg derfor tidligt af sted på en lille cykeltur i det gode vejr, på jagt efter hyld "væk fra alfarvej".
Vel hjemme igen skyllede jeg 15 hyldeblomstskærme (måske for godt, for først bagefter faldt jeg over en der skrev at smagen sidder i blomsterstøvet), lagde dem i en skål med en skiveskåret citron og overhældte det med vand så det var dækket. En tallerken til at holde blomsterne nede i vandet, låg på og ind i køleskabet i en tre dages tid. 

I dag var jeg ude at gå en lang tur og faldt over dette, lidt forblæst. Men ikke desto mindre en sand sommerstemning, som jeg kunne forblive i da jeg siede blomsterne fra vandet, varmede de 1½ liter op og kogte det op med gul melatin. Jeg har brugt mere end der står på pakken, for det ville ikke rigtig få den der drøje konsistens - så det bliver spændende at se hvor stift det ender med at blive.

Men det dufter i stuen ind!

- Line

Ingen kommentarer:

Send en kommentar