søndag den 7. december 2014

Det' sørme, det' sandt, december

den travleste måned for nisser især.

Men i år er jeg, som jo altså desværre ikke er nisse, rigtig godt med.



Adventskrans og kalenderlysdekoration blev godt nok lavet i sidste øjeblik, men oven på mit skab ligger alle de gaver jeg skal bruge i år - bortset fra en; i dåser på altanen står honningkager, ingefærkager og mandelsmåkager, og i går lavede jeg en ordentlig omgang æbleskiver. Efter mors opskrift som sikkert har været i familien i mange år.
















Det er jo ikke fordi det sviner særlig meget... Men når bare resultatet er godt, så er det jo i orden. Der er flest med svesker, det er jo så lækkert, og jeg er endnu ikke stødt på købe-æbleskiver med sveskefyld, så det må man klare selv.

På denne 2. søndag i advent kom der så en og smagte - det er da det mindste når han nu hjalp mig med at få min cykel hjem. Den var TEMmelig flad i fredags da jeg skulle fra arbejde.

I ved nok det der brune papir der er inden i en rulle gavepapir? Jeg fik to stykker frem af dem i går da jeg pakkede gave ind til en svoger, og fødselsdagsgave til Brittemusen.

Dem har jeg lavet fine juletræer ud af og givet dem en gang glimmerlak.

Og på billedet flankerer de de chokoladesnitter, som jeg også syntes at jeg ville prøve at lave.

Chokoladesnitter

Det man gør, er at tage 300 g mel, blande det med 200 g sukker, 1 tsk bagepulver, 1 tsk vanillesukker, 2 spsk kakao og et nip salt og så smuldre 200 g smør i. Det hele samles med et æg.
Dejen deles i fire stykker der trilles ud til pølser på ca. samme længde som bagepladen. De mases lidt flade, pensles med æggehvide og drysses med perlesukker, inden de bages ve 175 grader i ca. 10 min. Når det er taget ud af ovnen skæres de straks ud på skrå - og jeg fandt ud af at pizzahjulet var ret godt til det formål.

 

- Line

Ingen kommentarer:

Send en kommentar